w

Kuchenne ABC – jak gotować smacznie i zdrowo?

Zdrowe gotowanie wcale nie wymaga dużego nakładu czasu. Poznaj proste sposoby na ekspresowe dania i dowiedz się, co warto zmienić w swoich kulinarnych przyzwyczajeniach?

Produkty, które zawsze powinny być w kuchni

Wśród artykułów spożywczych są takie, z których śmiało można robić zapasy, by zawsze były pod ręką. Uratują Cię one, gdy nie będziesz miała pomysłu, albo czasu na przygotowanie smacznego dania. Dzięki nim w kilka chwil wyczarujesz pożywny posiłek dla całej rodziny.

  • przecier pomidorowy lub pomidory w puszce – to doskonała baza do zupy pomidorowej, czy zupy z soczewicy, zapiekanek oraz sosów. Wystarczy kawałek kiełbasy i papryka, by przyrządzić leczo. Kiełbasa i biała fasola w puszce pozwolą na zrobienie szybkiej fasolki po bretońsku. Przecier pomidorowy z oliwą i ziołami świetnie sprawdzi się jako dodatek do ryżu, czy makaronu.
  • jajka – dzięki nim możesz usmażyć naleśniki, omlety, szakszukę. Jajecznica lub jajko sadzone sprawdzą się także do ziemniaków jako danie obiadowe. Na kolację zrób z jajek pożywną pastę do pieczywa, albo dodaj do sałatki jarzynowej. Najprostszą jej wersją jest jajko na twardo z groszkiem, szczypiorkiem i majonezem.
  • makaron, ryż, kasza – nie masz czasu, a rodzina głodna? Dzieci bardzo ucieszą się z makaronu lub ryżu ze śmietaną i cukrem. Możesz dodać do niego owoce sezonowe, truskawki, maliny, jagody lub twaróg. Jeśli w zamrażalniku masz warzywa na patelnię, kasza, ryż, czy makaron, pomogą Ci stworzyć pyszne, pełnowartościowe danie.
  • mrożone warzywa i owoce – mieszanka warzyw pomoże w szybkim przygotowaniu zupy, nada się jako dodatek do ryżu. Z owoców zrobisz zdrowe smoothie, dodasz je do porannej owsianki, bądź deseru.

Jak gotować smacznie i zdrowo?

Czasem wystarczy zmienić kilka przyzwyczajeń, by przejść na zdrowe odżywianie. Skorzysta na tym cały Twój organizm, a także figura i samopoczucie.

Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych na rzecz roślinnych. Oliwa z oliwek, czy olej z pestek winogron bogate w kwasy omega-3 korzystnie wpłyną na funkcjonowanie Twojego mózgu i pomogą w przyswajaniu witamin.

Zamień śmietanę na jogurt naturalny. Jogurt zabieli zupy i sosy, a także sprawdzi się jako element deserów, czy dodatek do twarożku. Zawarte w jogurcie żywe kultury bakterii pomogą Ci wspierać układ odpornościowy i procesy metaboliczne.

Ogranicz spożywanie produktów smażonych. Trudno zmienić nawyk, który wynieśliśmy z domu. Jak zrezygnować z soczystego schabowego w panierce, tradycyjnych kotletów mielonych, czy placków ziemniaczanych? O ile stan zdrowia Ci na to pozwala, sporadycznie można sobie na nie pozwolić. Na co dzień staraj się jednak stopniowo przechodzić na posiłki przygotowywane zdrowo. Możesz smażyć na patelniach, które nie wymagają użycia tłuszczu, czy piec. Kotlety mielone z piekarnika smakują rewelacyjnie.
Doskonałym pomysłem jest gotowanie warzyw i mięs na parze. Zachowane zostają wówczas wszystkie dobre składniki, witaminy i mikroelementy, a wraz z nimi wyjątkowy świeży smak i aromat.

Jak nie marnować jedzenia?

Często się zdarza, że wyrzucamy zepsute produkty lub całe dania, których nie daliśmy rady dojeść. Zwykle jest to problem nieprawidłowej organizacji. Zanim udasz się do sklepu, przygotuj sobie plan posiłków na najbliższe dni i na jego podstawie sporządź listę zakupów. Zaplanuj wszystko tak, by ewentualne resztki z jednego dnia, można było spożytkować kolejnego. Jeśli widzisz, że warzywa zaczynają niebezpiecznie mięknąć, zrób zapiekankę, która przyjmie je wszystkie.

Artykuł przygotowany przy współpracy z Netto i Dino.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Modelowanie sylwetki w gabinecie medycyny estetycznej – przegląd zabiegów

10 dobrych rad, z którymi powinien zapoznać się każdy mąż!